måndag, februari 13, 2006

云南大学 Yunnan University
Min utomordentligt duktige bror Jonas har fixat så att jag kommer åt min blogg helt och hållet från Kina nu. Stort tack Jonas!!

Idag har jag varit och registrerat mig för studier vid Yunnan University, det mest renommerade universitetet i hela provinsen. Då skulle man kunnat tro att det skulle gå åtminstone lite proffessionellt till. Men för det första var det jättesvårt att hitta. Hade jag inte haft Xiao Gang med mig hade jag aldrig kunnat hitta rätt kontor. Det stod inte utmärkt med engelska någonstans vilket annars hade varit rätt smart eftersom men skulle kunna förutsätta att kanske inte alla som kommer till ett universitet för att läsa kinesiska redan är proffs. Sedan fick vi sitta och vänta länge länge och till slut kontant betala sex tusen rmb (typ samma som sek) i terminsavgift och få ett tvivelaktigt kvitto i utbyte. Jag fick också veta att innan jag får börja mina studier måste jag göra en obligatorisk läkarundersökning i andra änden av stan. Kineser är verkligen duktiga på att krångla till saker! Sist men inte minst visste de inte någonting om nr och hur jag skulle börja studierna. Kom tillbaka sa de bara...

3 kommentarer:

Anonym sa...

men Maria min vän!! STORT STORT grattis! Har inte varit inne o tittat på en veecka så jag lästedet först nu! INTE KLOKT så roligt! Så glad för er skull ! Hälsa Xiao Gang med e´n kram. Grattis igen från carolina o jon

Anonym sa...

Jag har sett en massa bilder från er kina vistelse hemma hos Monica i söndags. Så mycket ni hann vara med om!
Grattis till förlovningen.
Kolla anonnserna på mailen.
Lyckönskningar
KNUT

Anonym sa...

Hej! Har varit inne på den andra bloggen en massa gånger, men började ana oråd när det aldrig hände något.. Låter ju som ett spännande universitet. Hoppas det går som det ska, det gör det säkert. Har nästan bestämt mig för att åka till Hylte och jobba på pappersbruket i sommar (!).