onsdag, mars 22, 2006

Ett steg till mot att bli kines på riktigt
Spolningen på vår ståtoa i lägenheten fungerar inte så bra. Vi brukar använda en spann för att ösa vatten istället men nyss sprack plasten och spannen började läcka. (De som varit i Kina vet ju att kvalitén på produkterna här inte är precis topp.) Hur som helst begav jag mig till en liten marknadsgata för att inhandla en ny dito. Hittade ett litet stånd som sålde plastspänner, plastblommor och små böcker som hjälper en att se in i framtiden. Jag stod just och vände och vred på på spannarna för att se vilken som möjligtvis skulle kunna hålla lite längre när det fram en kvinna och frågade mig hur mycket plastblommorna, som stod brevid, kostade. "Eh, jag jobbar inte här." svarade jag. Det gick någon minut så kom en annan kvinna fram och frågade om priset på någon vara i ståndet. "Jag jobbar inte här, fråga honom där!" svarade jag, förvånad eftersom det aldrig skulle förekomma att en västerlänning arbetade på en kinesisk gatumarknad.Förstår ni vad detta innebär? Kineser tar mig för att vara kines!
Kanske har det att göra med att jag kar färgat håret helt svart. Det var inte menat som ett försök att smälta in i samhället. Nu börjar jag ändå dundera på om jag inte ska skaffa ett par mörka solglasögon för att dölja mina blå ögon för att sedan kunna handla lika billigt som kineserna. Hehe.

Inga kommentarer: