tisdag, augusti 29, 2006


Sitter i Linas mysiga lilla lägenhet. Här bor vi några dagar nu. Skolan började i dag. Kursen jag läser nu heter migration och etnisk mångfald. Jag har ju på sätt och vis en egen liten immigrant vid min sida men kursen kommer nog mer rikta sig mot flyktingmottagning och vad som händer efter det.

I går var vi i Anna och Magnus nya lägenhet. De har flyttat till en liten trevlig tvåa i Kortedala. Vi satt och jämförde svensk och kinesisk kultur och kom fram till en intressant skillnad. I Kina är livets små vardagligheter lätta att lösa om man har lite pengar. Det kostar nästan inget att få cykeln lagad eller soffan transporterad och sedan uppburen till sjätte våningen. Har du ett hål på byxknäet kan du gå till skräddaren på hörnet som lagar för någon krona. Men har du stora problem ska få fram en handling hos skattemyndigheten, identifikationspapper från polisen eller kanske vill köpa en flygbiljett då blir dina släkt- och vänskapsrelationer viktiga. Känner man någon inom polisen som kan hjälpa till så att man verkligen får sina papper eller får dem betydligt snabbare.
I Sverige är det tvärtom. Viktiga saker som att fixa Xiao Gangs identitetspapper, bankkort och andra viktiga saker. Alla får stå i telefonkö och sitta och vänta med nummerlappar. Xiao Gang får inte börja SFI snabbare om han känner någon på skolan. Däremot kan vänner vara så bra att ha i andra situationer. Typ sådant som man betalar för i morgon. Nu har jag precis fått låna kurslitteratur av en före detta klasskompis, tack snälla Kristin. Utan min far vet jag inte hur jag skulle kunna flytta. Min kompis Helena sa att hon kan sy min brudklänning. Kompisar är viktiga för att livet ska fungera i både Kina och Sverige men i olika områden.
Men i båda länderna är det naturligtvis viktigast med kompisar helt enkelt för att ha människor som bryr sig och som man bryr sig om.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi undrar genast: NÄR GIFTER NI ER???

Maria Ådahl sa...

Och det är en fråga som ännu lämnas obesvarad. Vi vet inte själva ännu. Men har man redan en ring på fingret så är ju tanken att det ska komma en till. Och varför vänta jättelänge?

Maria Ådahl sa...

Tack för senast förresten!

Anonym sa...

Good information. Lucky me I discovered your website by accident (stumbleupon).
I've saved as a favorite for later!
Also visit my homepage ... cheap mobile phones for sale

Anonym sa...

It's in reality a great and useful piece of info. I'm glad that you simply shared this useful information with us.
Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
Feel free to surf my web blog :: sci-fi book blog