onsdag, juli 23, 2008

plast/eko


Aftonbladet skriver idag att LA ska förbjuda miljöfarliga plastpåsar från och med år 2010. De ligger lite efter det stora landet i öst. Där är det i vissa delar av landet förbjudet för handeln att använda plastpåsar på grund av risk för nedskräpning av den vackra naturen. Istället får man det man köper i enkla tygpåsar eller direkt i handen. Jag tycker att Sverige skulle ta efter. En svensk familj gör tydligen av med ca 800 påsar om året. Det är rätt många det. Många av dessa borde nog lätt kunna ersättas av en tygkasse som man använder flera gånger om.

2 kommentarer:

elsa sa...

men hallå vad ska jag då slänga sopor i? jag är en bra sorts plastpåse-användare. jag använder dom massa gånger och till sist som soppåse. så det så :)

Maria Ådahl sa...

Hej! Kul att du hittade hit!

Fast det finns ju olika sorters plastpåsar. Tjocka och färgglada klädaffärspåsar är inte så praktiska att slänga sopor i tycker jag. Då är det väl bättre att man köper soppåspåsar som det är mycket mindre plast i.

Å andra sidan är väl plastpåsar en piss i havet jämfört med mycket annan miljöförstöring.