tisdag, april 22, 2008

Vem är hon?


När jag gick på gymnasiet i Varberg gick det en tjej två år över mig som jag aldrig pratade med. Jag kommer ändå ihåg henne eftersom hon såg snäll ut och hade så vackert, lockigt änglahår. Blont, nästan vitt.

Senare när jag flyttat till Göteborg så såg jag henne överallt. Ställen som inte alls hade något med varandra att göra. Av någon anledning gick hon alltid förbi de caféen jag satt utanför eller cyklade förbi mig på gatan. Jag såg henne kanske en gång i veckan -helt spontant. Vi pratade aldrig med varandra, sa inte hej eller något. Vet inte heller om hon känner igen mig. Vi måste helt enkelt rört oss i samma områden hela tiden. Kanske levt parallella liv eller något.

Nu var det ett bra tag sedan jag såg henne. Har faktiskt tänkt på henne ibland, att det var längesedan hon korsade min väg. Men i dag stod hon i min trappuppgång. På väg ner i tvättstugan. Hon hade lagt på sig några kilo och var höggravid så jag kände först inte igen henne. Men hennes hår var välbekant änglalockigt och blont. Det var hon igen! Hon bor i mitt hus.

Inga kommentarer: