söndag, januari 21, 2007


Egentligen var det ju ett tag sedan det var nyår men jag har inte haft tillgång till bilderna därirån förrän nu. Några vänner från kinesiska kyrkan och Maja kom hem och firade med oss. (Xiaogang tog bilden).

Vid midnatt sprakade fyrverkerier i hela stan. Med vår utsikt behövde vi inte ens gå ut i ösregnet för att titta på dem. Maja och jag reflekterade lite över kinesers respektive svenskars inställning till nyårsfirandet. Svenskar fokuserar mest på alkoholen. Fyrverkerierna har man någon slags världsvan inställning till -Äh, man har väl sett häftigare än de här. Det hade våra beresta kinesiska gäster också men skrek ändå högt av förtjusning över de kaskader som spreds över natthimlen. Jag pratade med Xiaogang om det efteråt. Han menade att det är ju självklart. Man har ju mycket roligare om man engagerar sig helhjärtat fastän man kanske egentligen inte tycker att det är så spännande. Ibland skulle jag vilja vara lite mer kinesisk...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag älskar filmsnutten!! Chinese people för president(s?)! :D